Новини
02.03.2021
Науково-дослідні установи потребують прийняття законопроєкту 2289
Після ухвалення наприкінці 2015 року, в рамках великого дерегуляційного законопроєкту, поправки до ЗУ «Про пестициди і агрохімікати» про необхідність підтвердження обов’язкової державної реєстрації пестицидів в країні, де вони виробляються, зразки новітніх оригінальних препаратів не можуть завозитися на територію нашої країни для проходження наукових досліджень та державних випробувань і в подальшому державної реєстрації засобів захисту рослин.
Відповідно, через вищезгадану вимогу провідні компанії-виробники оригінальних ЗЗР на 60% скоротили інвестиції у науково-дослідну діяльність в Україні, адже заблоковано близько 90% зразків засобів захисту сільськогосподарських культур, що значно сповільнює розвиток вітчизняної аграрної науки в галузі захисту рослин, оскільки дослідження інноваційних хімічних і біологічних речовин, які потенційно можуть використовуватися в українському сільському господарстві, є одним із основних чинників розвитку. Також це негативно впливає на роботу національних науково-дослідних установ, які не можуть закінчити заплановані та розпочати нові випробування, через що врачаються тематики досліджень, науковий потенціал та ускладнюється оновлення матеріально-технічної бази.
Так, науково-дослідні установи на листи-запити УКАБ протягом 2018-2021 років зазначали про необхідність розблокування ввезення зразків інноваційних засобів захисту рослин для наукових досліджень та державних випробувань:
В Науковому центрі превентивної токсикології, харчової та хімічної безпеки імені академіка Л.І. Медведя МОЗ України ще в 2018 році зазначали, що в результаті внесених у 2016 році змін до Закону України «Про пестициди і агрохімікати» замовники відмовилися від частини запланованих у Науковому центрі досліджень нових препаратів з причини неможливості завезення відповідних зразків для державних випробувань. Науковий центр підтримує проект Закону України «Про внесення змін до статті 4 Закону України «Про пестициди і агрохімікати» щодо ввезення на митну територію України», як такий, що скасовує норму, яка суттєво гальмує можливість впровадження у сільськогосподарську практику сучасних технологій, як правило, більш безпечних для здоров'я населення та працюючих.
Інститут рису НААН України відзначив, що через внесення змін до статті 4 Закону України «Про пестициди і агрохімікати» щодо ввезення зразків засобів захисту рослин для проведення державних випробувань, не зміг завершити випробування стратегічно важливих гербіцидів щодо контролю резистентних популяцій курячого проса в посівах рису. В подальшому це може негативно вплинути на посівні площі культури в Україні. Окрім того, відміна запланованих досліджень негативно вплинула на надходження коштів до спеціального фонду бюджету Інституту, що в подальшому призвело до скорочення робочих місць та закриття тематик досліджень. Інститут підтримує усунення обов'язкового підтвердження державної реєстрації в країні де вони виробляються для незареєстрованих в Україні пестицидів, що ввозяться з метою проведення наукових досліджень та державних випробувань. Пояснюючи так: по-перше, унеможливлюється доступ новітніх оригінальних засобів захисту рослин до державних випробувань та подальшої реєстрації; по-друге, виникає ризик втрати українською сільськогосподарською продукцією своїх передових позицій у зв'язку із зниженням якості, безпечності та урожайності українського збіжжя; по-третє, втрачається право використовувати передові технології захисту рослин, а Україна втрачає свої позиції в рейтингу ведення бізнесу через штучно створені дискримінаційні умови виходу міжнародних інноваційних технологій на ринок України.
В Інституті кормів та сільського господарства Поділля НААН України підтверджують, що чинна норма в Законі “Про пестициди і агрохімікати” унеможливлює проведення науково-дослідних робіт із інноваційними продуктами в сфері захисту рослин. Для інституту скорочується обсяг робіт щодо державної реєстрації пестицидів і, як наслідок, надходження коштів до спеціального фонду за угодами із виробниками оригінальних засобів захисту рослин.
Підтвердження державної реєстрації ЗЗР в країнах, де вони виробляються є перепоною для розширення асортименту пестицидів за рахунок нових, більш ефективних препаратів, з новим механізмом дії, як одного із шляхів запобігання прояву резистентності у шкідливих об’єктів та розробки нових і вдосконалення існуючих інтегрованих систем контролю шкідливих організмів.
Інститут захисту рослин НААН України також підтримує представлення до другого читання Проєкт закону №2289, на прийняття якого тривалий час чекали не тільки науковці, але і виробники сільськогосподарської продукції.
В останні роки відбулися суттєві зміни у виробництві засобів захисту рослин, де на зміну високотоксичним препаратам розробляються сучасні препарати - менш персистентні і менш токсичні для людини і теплокровних тварин, які застосовуються з низькими нормами витрати. Прийняття даного закону позитивно вплине на український ринок вирощування сільськогосподарської продукції, оскільки поповниться асортимент пестицидів з новими діючими речовинами, які забезпечать контроль шкідливих організмів (шкідників, хвороб і бур'янів), стабільні врожаї і зменшення пестицидного навантаження на довкілля.
Очевидно, що прийняття законопроєкту №2289 привабить додаткові інвестиції та додатковий науковий потенціал, сприятиме залученню науковців, а також розвитку української агрохімічної науки, адже одним з основних чинників такого розвитку є дослідження інноваційних хімічних і біологічних речовин, які потенційно можуть використовуватися в українському сільському господарстві. Такі зміни дадуть можливість нашій країні бути країною широких можливостей з динамічним розвитком.