Новини
25.02.2015
Чи будуть інвестувати у тепличну індустрію у 2015 році?
25 лютого 2015 року в рамках ділової програми Міжнародного промислового ярмарку "Тепличне господарство 2015" відбувся IV. Голландсько-український форум з тепличної індустрії "Прибуткове тепличне виробництво. Розвиток галузі та шляхи підвищення ефективності", організований Посольством Королівства Нідерландів в Україні, Асоціацією «Теплиці України», Асоціацією "Український клуб аграрного бізнесу", агенцією "AgriEvent" і Виставковою компанією S-Team. У заході взяли участь понад 100 представників українських аграрних компаній і фермерських господарств, ресурсних компаній, представників профільних державних структур, освітніх та наукових установ.
Під час роботи форуму вітчизняні та зарубіжні експерти обговорили актуальні питання, що стосуються українського тепличного сектору, а саме: підсумки 2014 року та важливі чинники, які впливатимуть на тепличну галузь в поточному році. Зокрема енергоефективність та можливості технологічного вдосконалення, інструменти для оцінки інвестицій, можливості для українських виробників щодо підвищення ефективності виробництва та планування виробництва згідно вимог ринку та вподобань покупців.
«Нинішні кризові умови, окрім негативних наслідків, можуть мати і позитивний вплив на тепличні господарства України. З одного боку, невизначеність з економічною та політичною ситуацією в країні ускладнюють залучення інвестицій, необхідних для модернізації та розширення виробничих потужностей, а постійне здорожчання енергоресурсів та інших засобів виробництва знижує рентабельність підприємств. Проте з іншого боку, знецінення гривні робить імпортні продукти харчування неконкурентоспроможними, тим самими звільняючи частку внутрішнього ринку для вітчизняних виробників і роблячи їхню продукцію більш привабливою на зовнішніх ринках. Також нинішня ситуація є стимулом для оптимізації виробничих витрат, впровадження енергоощадних технологій та використання альтернативних джерел енергії, що дозволяють знизити собівартість та підвищити конкурентоспроможність продукції», - повідомив генеральний директор асоціації «Український клуб аграрного бізнесу» (УКАБ) Тарас Висоцький.
«Нинішня економічна криза вплинула на тепличний сектор України набагато більше, ніж усі попередні кризи, починаючи з розпаду Радянського Союзу. Теплична індустрія займає невелику нішу в народному господарстві України, але це дуже важлива його галузь. Сьогодні умови ведення тепличного бізнесу в Україні є складними, адже відбувається значне подорожчання цін на енергоносії. Одним із завдань тепличного сектору є перехід на використання альтернативних джерел енергії. Також умовою подальшої успішної діяльності тепличних господарств є зменшення їх трудомісткості», - повідомив Володимир Чернишенко, почесний президент асоціації «Теплиці України».
«Незважаючи на велику частку імпортної продукції на ринку, українці надають перевагу вітчизняній продукції. Це дає шанс місцевим виробникам втримати свої позиції на ринку. Цього року не працюватиме велика частина тепличних комплексів у Донецькій та Луганській областях, що призведе до нестачі свіжої овочевої продукції. Це дасть можливість українським виробникам, які вчасно застосували енергоефективні технології, отримати вигідну ціну», - відзначив Євгеній Чернишенко, президент асоціації «Теплиці України».
«Голландський тепличний сектор постійно вдосконалюється, відбувається безперервний пошук нових рішень для покращення таких якостей як смак і зовнішній вигляд продукції, підвищення продуктивності та енергоефективності. Український тепличний сектор зараз важко переживає скрутну економічну ситуацію в країні. Виробники можуть сподіватися лише на свій досвід, знання та інноваційний підхід до стратегії виробництва та збуду продукції. Голландські та міжнародні експерти завжди готові поділитися з українськими тепличниками своїми знаннями. Лише ті виробники, які можуть успішно конкурувати на ринку,в тому числі, міжнародному, можуть сподіватися на успіх.», сказав Еверт Ян Краєнбрінк, радник з питань сільського господарства Посольства Королівства Нідерландів в Україні.
Доповідачі форуму під час своїх презентацій приділили увагу питанням підвищення енергоефективності в тепличному секторі, оцінки ризиків та ефективності інвестицій в українські теплиці.
Впровадження нових технологій виробництва потребує працівників, які можуть ефективно їх застосовувати. Підготовка кваліфікованих кадрів для тепличної галузі – це нагальна проблема, вирішення якої потребує зусиль українських виробників, наукових та навчальних установ, міжнародних експертів та постачальників тепличного обладнання. Створення науково-практичного центру на базі ПАТ «Комбінат Тепличний» стане важливим кроком для забезпечення галузі висококваліфікованими кадрами», зазначив Володимир Решетюк, Національний університет біоресурсів та природокористування України.
«Тепличне виробництво неможливе без колосальних інвестицій та досконалого розуміння високотехнологічних процесів. Ця особливість галузі часто ускладнює спілкування тепличних виробників та фінансових інституцій, які не володіють в достатній мірі технологічними знаннями на етапі розгляду проектів фінансування. Усвідомлюючи важливість втілення проектів з енергоефективності в складних ринкових умовах, Програма стимулювання інвестицій в енергоефективність Міжнародної фінансової корпорації підготувала дослідження та розробила дієві інструменти, які стануть у нагоді фінансовим установам під час розгляду та прийняття рішень, щодо підтримки тепличних проектів в Україні.» Олег Бардяк, МФК.
«Нідерланди, як основний постачальник новітніх тепличних технологій на українських ринок, зацікавлені в їх ефективному використанні, максимальному енергозбереженні при оптимальних показниках виробництва. Саме тому експерти Вагенінгенського університету в даний момент розробляють, та мають на меті розпочати в найближчі місяці відкрите тестування в Україні нового інструменту оцінки інвестиційної привабливості застосування енергозберігаючих технологій в тепличних господарствах України. Цей інструмент допоможе виробникам, постачальникам обладнання та фінансовим установам автоматично вираховувати доцільність та ефективність таких кроків із розрахунку на 4 га теплиць із виробництва томатів та перцю. Активна участь українських тепличних господарств на момент тестування цього інструменту буде дуже бажаною», зазначив Марк Руйс, експерт університету Вагенінген.
«Навіть новітні технології та найдорожче обладнання не зможуть зробити тепличний проект ефективним та прибутковим без критичної оцінки ризиків та детального планування майбутньої ринкової стратегії». Своїм досвідом розробки та впровадження голландського інвестиційного проекту «Галіція Грінері» поділився Петер де Врееде. «Тепличне виробництво не гарантує швидкого повернення інвестованих коштів. Крім того галузь, як жодна інша, залежить від імпортного обладнання, матеріалів та енергоресурсів. Ці фактори майже не залишають інвесторам та виробникам можливості для помилок та невдалих експериментів. Кожен проект потребує виваженого планування та чіткої стратегії, яка допоможе виробнику швидко знайти своє місце на ринку та отримувати прибуток».
Також спікери ознайомили учасників форуму із перевагами виробництва тепличних овочів, ситуацією на ринку продукції преміум-сегменту та ринковими можливостями для імпортерів і місцевих виробників.
«Постійне зростання собівартості виробництва тепличних овочів, обмеження експорту в Росію, висока конкуренція з боку виробників овочів в плівкових теплицях та відкритому ґрунті потребують дієвих та рішучих кроків від тепличних господарств. Маючи велику перевагу – можливість виробляти продукцію в зимовий період, теплиці мають шляхом впровадження енергозберігаючих технологій знизити витрати на енергоресурси. Потреби ринку та довіра споживача до української продукції надають можливості українським господарствам збільшити виробництво продукції преміум сегменту та рідкісних сортів для подальшого заміщення імпортних позицій. Пошук нових, відмінних від Росії, ринків збуту неможливий без виробництва сертифікованої продукції високої якості та широкого асортименту», зазначив Станіслав Овчарик, Рійк Цваан Україна.
«Нестабільна ситуація в Україні має своє відображення на споживанні свіжої продукції населенням. Зниження покупної спроможності та, як результат, падіння споживання тепличних овочів та фруктів в міжсезоння характеризує ситуацію у всіх регіонах України. Однак, ці зміни мали набагато менших вплив на ринок продукції преміум сегменту. Доля імпортних преміум овочів на українському ринку залишається стабільною незважаючи на те, що навіть заможні українські споживачі преміум продукції (1% населення ) віддають перевагу українськім овочам, завдяки їх смаку, свіжості та «натуральності». Результати дослідження смаків українських споживачів презентувала Аліна Білан, Тебодін Україна.
Асоціація
Український клуб аграрного бізнесу
вул. Жилянська, 146, пов. 3
01032 Київ, Україна
Тел/Факс: +380 44 236 20 97, 79
kotyk@ucab.ua
Тетяна Котик
Асоціація «Український клуб аграрного бізнесу» (УКАБ) була заснована у 2007 році для захисту економічних і професійних інтересів гравців аграрного бізнесу України. УКАБ є унікальною платформою в Україні для налагодження ділових контактів між лідерами агробізнесу, підвищення ефективності їх роботи та налагодження діалогу з органами державної влади. УКАБ активно сприяє українським виробникам у встановленні та підтримці міжнародних ділових зв’язків. До складу Асоціації входять найбільші виробники та переробники сільськогосподарської продукції України.