Новини
17.04.2023
AgroVision: тримаючи економічний фронт
13 квітня власники та топ-менеджери компаній-членів асоціації “Український клуб аграрного бізнесу” та провідних підприємств агросектору України зустрілися на клубній події AgroVision. Партнером заходу стала компанія “Укрнафта” — лідер нафтової галузі України.
Під час івенту були обговорені головні стратегії управління та особливості перебудови аграрного бізнесу в умовах війни. Так, основним викликом, котрий необхідно долати сільгоспвиробникам, є брак ліквідності. Пошуки можливих рішень цього питання були у фокусі розмови учасників панельної дискусії AgroVision.
На думку генерального директора Continental Farmers Group Георга фон Нолкена, в умовах війни позитивом вже є те, що аграрії можуть сіяти та збирати врожай, не зупиняючи виробничі процеси, що є є заслугою ЗСУ та неймовірних українських людей. Однак, водночас, бізнес-моделі підлягатимуть змін. “Цей рік та наступний будуть для аграріїв вкрай важкими, бо факторів стабільності менше, ціни на виробничі ресурси зростають, ускладнюється експорт через західні кордони, а зерновий коридор стає менш стабільним. Різні компанії мають й різні можливості: у великих компаній менше проблем з банківським фінансуванням, компанії на заході України змогли швидше налагодити експорт альтернативними шляхами, що також є джерелом отримання коштів. До того ж, варто розуміти, що можна зупинити інвестиції в бізнес на один рік чи два, але в певний момент доведеться повертатися до них. Й тут головне, що наразі в світі є більше розуміння, ніж до повномасштабної війни, в тому, що Україна – країна з потенціалом в агросфері, з балансом ризиків та можливостей”, – наголошує Георг фон Нолкен.
Вячеслав Чук, комерційний директор агропромхолдингу “Астарта-Київ” зазначає, що потрібно шукати нові можливості: “Так, наприклад, минулого року в Європі спостерігався дефіцит цукру на ринку, чим і скористалась Україна, експортувавши 270 тис. т і ставши другим, після Бразилії, імпортером в Європі цього продукту. Крім цього, у випадку проблем з логістичними шляхами, зупинки зернового коридору, вивезти цукор за кордон не буде проблемою”.
Водночас, президент УКАБ та виконавчий директор Agricom Group Петро Мельник переконаний, що впоратися з ліквідністю можна тоді, коли в кризових фінансових ситуаціях компанія та ті, хто з нею взаємодіє, не вчиняють різких рухів. “Однак, всерівно необхідно шукати фінансування зовні. Якщо говорити про вихід на європейські ринки, то шлях української продукції до європейської полиці є досить тернистим, не завжди український продукт може пройти по ціні. До того ж, в європейських торгових мереж в стратегіях закладено збільшення кількості продукції private label, тож конкурувати стає ще важче. Можливо, варто шукати нових споживачів в країнах Африки та Азії, де приріст населення найближчі роки складе до 25%”, – розповідає Петро Мельник.
У пошуку додаткових джерел фінансування генеральний директор АгроКМР Клеман Кусан радить українським аграріям звернути увагу на карбонові сертифікати, що дозволяють отримати близько 30$ за гектар: “Це перспективний напрямок, котрий ще не сильно популярний в Україні, але вже є перші успішні спроби та напрацювання такого досвіду”.
“Після перемоги в України є великий потенціал, щоб зробити прорив в галузі та економіці. Потенційними диверсифікаційними проектами можуть бути біоенергетика, логістика. Точно можу сказати, що за цей час війни вже багато компаній “зголодніли” до інвестицій, тому одразу після перемоги ми побачимо бум розвитку”, – підсумовує генеральний директор ІМК Алекс Ліссітса.
Команда асоціації «Український клуб аграрного бізнесу» та агенції UCABevent щиро вдячна учасникам та спікерам заходу за продуктивну відверту розмову, а також висловлюємо подяку партнеру ПАТ “Укрнафта” за підтримку в проведенні заходу.