УКАБ доєднується до позиції провідних бізнес-спільнот та наголошує на необхідності доопрацювання законопроєкту №10440 «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України та інших законодавчих актів щодо удосконалення роботи Бюро економічної безпеки України».
Як йдеться у зверненні, фахівці бізнес-асоціацій, перебуваючи в очікуванні реальних зрушень щодо внесення змін до чинного законодавства, які гарантуватимуть захист бізнесу, детально проаналізували цей законопроєкт та підготували ряд пропозицій, які потрібно врахувати при його доопрацюванні.
З огляду на непросту ситуацію, коли довіра бізнесу до правоохоронних органів потребує відновлення, вкрай необхідні наступні зміни:
- Передбачити, що у кримінальних правопорушеннях, підслідних Національній поліції та БЕБ, не може бути надано доручення оперуповноваженим СБУ;
- Будь-які дії чи бездіяльність, а також рішення слідчого, дізнавача, прокурора, прийняті за будь-якої процесуальної дії можуть бути оскаржені слідчому судді;
- Передбачити, що у прокурора після отримання судового рішення, відповідно до якого необхідно повернути тимчасово вилучене майно, з’являється обов’язок протягом 24 години надати вказівку слідчому щодо негайного повернення такого майна та 72 години на повернення такого майна, органом що його вилучив;
- Ввести строк дії ухвали слідчого судді про арешт майна, а також поняття критично важливого майна та встановити виключні підстави його вилучення;
- Передбачити, що неповідомлення власника майна про розгляд клопотання про арешт майна є перешкодою у розгляді клопотання;
- Надати право також і слідчому скасовувати арешти шляхом закриття кримінального провадження, за погодженням з прокурором;
- Встановити, що максимальний розмір застави не може перевищувати мінімального обсягу інкримінованих збитків, підтверджених висновком експерта;
- Покласти на слідчих суддів обов’язок перевірки дотримання органом досудового розслідування вимог підслідності, при розгляді поданих клопотань.
- Передбачити, що порушення підслідності кримінального провадження, незаконна зміна підслідності кримінального провадження - може бути оскаржена до прокурора вищого рівня, а відмова у задоволенні такої скарги може бути оскаржена до суду;
- Передбачити, що особа, в якої проведено обшук, має отримати право ознайомитись із матеріалами якими прокурор, слідчий обґрунтовував доводи клопотання. Передбачається надати право на скасування ухвали про обшук. Заборонити вилучення речей та документів, які не зазначені в ухвалі слідчого судді.
- Встановити конкретні строки досудового розслідування та процедуру їх продовження у фактових кримінальних провадженнях, за виключенням злочинів, віднесених до підслідності НАБУ та ДБР. Також пропонується врегулювати питання щодо строків у кримінальних провадженнях які припали на військовий стан з правом продовжувати такі строки у слідчих суддів;
- Ввести заборону стороні обвинувачення проводити експертизи у підвідомчих такій стороні органах, з метою недопущення монополії на проведення експертиз та зловживання нею;
- Передбачити, що слідчий суддя, суд можуть винести окрему ухвалу, якою визнати порушення строків повернення вилученого майна та направити її до дисциплінарного органу, або для вирішення питання про реєстрацію кримінального провадження до відповідних органів.
Такі зміни є необхідними насамперед для вирішення проблеми тиску на бізнес, а також зроблять БЕБ єдиним органом по розслідуванням економічних злочинів. Враховуючи вищезазначене, УКАБ разом з українською бізнес-спільнотою закликає народних депутатів провести обговорення напрацьованих пропозицій та доопрацювати проєкт №10440 до першого читання, включивши у нього запропоновані норми.