Вам був надiсланий лист з новим паролем Дякуємо за реєстрацiю. Ваш запит буде розглянуто у найближчий час.
23 Листопада 2024

Новини

19.05.2022

Ucab Проблеми з поставками дизпалива можна вирішити перевезеннями у флексітанках

У зв’язку з суттєвим дефіцитом дизпалива та очікуваним зростанням потреби в ньому УКАБ звернувся до Уряду та відповідних міністерств з проханням ініціювати внесення змін до нормативно-правових актів України щодо врегулювання можливості перевезення дизпалива в спеціальних флексітанках, а також направити звернення до сусідніх країн Європейського Союзу – Польщі, Румунії, Угорщини, Словаччини, Болгарії, Литви, Латвії та Молдови – щодо можливості перевезення дизпалива в флексітанках з їх території до України відповідно до положень ADR.

Потреба в дизпаливі

В 2021 році Україна імпортувала 6,9 млн т дизельного пального, з них близько 2,3 млн т або 33% припадає на потреби агросектору. Щомісячний загальний імпорт складав 400-700 тис. т, з більшою потребою щомісячних поставок в другій половині року – час збору та транспортування врожаю. Постачання на 80% відсотків здійснювалися залізничним транспортом.  Водночас 40% імпорту надходило переважно залізницею з республіки білорусь та 28% з російської  федерації.

З  початком повномасштабної війни росії проти України постачання кардинально змінилися, і єдиним варіантом постачання стало надходження дизпалива з країн ЄС або транзитом через них. В квітні 2022 року обсяг імпорту дизпалива склав лише 304 тис. т, значна частка якого була спрямована на потреби ЗСУ. В той же час, аграрії та інші споживачі вже зараз – під час посівної – відчувають дефіцит дизпалива, який без нарощення обсягів постачання може ще більш посилитися. Зокрема збільшення обсягів експорту зернових та олійних культур, рослинних олій вантажними автомобілями до країн ЄС або транзитом через них суттєво збільшує потреби дизпалива для автотранспорту, що обслуговує агросектор України.

Одна з основних причин поточного дефіциту пального в недостатній логістичній спроможності поставок в Україну та по її території – не вистачає спроможності залізничних постачань, брак автоцистерн для перевезення пального, а також довге логістичне плече поставок.

Рішення: зерно та олію з України в ЄС, назад - дизпаливо

Аграрії везуть на експорт зернові вантажі та рослинні олії в автозерновозах,  а також в 20 фт контенейрах вантажівками та залізницею. Натомість на зворотному шляху зазвичай автомобілі та контейнери їдуть без вантажу – порожні.

Обсяг таких перевезень за підсумками квітня 2022 становить до 1 млн т на місяць і буде зростати, адже Україні потрібно експортувати щонайменше 3 млн т зерна та 400 тис. т олії щомісячно.

Цілком реально на зворотному шляху використовувати  спеціальні флексітанки  для перевезення дизпалива в Україну. Звісно, для таких перевезень мають бути виконані відповідні умови безпеки: проходження відповідного навчання водіями з отриманням свідоцтва,  доукомплектування автомобіля засобами пожежогасіння та іншим спорядженням згідно вимог, періодична перевірка цілісносності та ступеня зносу флексітанків, використання дублюючих шарів для уникнення розливу палива за межі контейнера, кузова автомобіля, тощо. Тим не менше, таке рішення суттєво знизить вартість перевезень, завантаженість доріг та дефіцит постачань дизпалива в Україну.

Модель організації перевезення

Флексітанк являє собою м’який контейнер, який поміщають у металевий 20 футовий контейнер або міцний кузов вантажівки чи на платформу. Він може вміщати значний об’єм рідини, при цьому, у складеному вигляді зазвичай займає до 2% від обсягу, який може вміщати. Так, наприклад, в 20 футовий контейнер вміщається флексітанк обсягом до 20 куб.м. дизпалива, а у складеному вигляді він становить лише близько 0,3 куб.м. і може перевозитися для використання на зворотному шляху. 

6a941f0dfd1df781fb6228a87be59c87

На першому етапі можна досить швидко розгорнути численні мобільні хаби для перевантаження дизпалива в флексітанки неподалік кордону України з країнами ЄС, і постачання по території України перевізниками, що не мають вантажу на зворотному шляху.

Після погодження з сусідніми країнами ЄС такі перевезення стануть ще більш ефективними, адже буде можливість везти дизпаливо прямо з точок відправки без перевантаження.

Досвід перевезення дизпалива у флексітанках

Ще на початку 1960-х років американські військові розпочали використовувати флексітанки для зберігання та транспортування води та дизельного палива. Пізніше, у 1970-х роках, вантажовідправникам у Великобританії потрібно було переміщувати рідини за кордон. Такий тип транспортування, але у флексітанках з більш сучасних матеріалів, і зараз використовується військовими і окремими галузями багатьох країн.

Зокрема, транспортування дизпалива дорогами у флексітанках дозволено в Австралії та країнах Південноафриканського співтовариства розвитку (SADC) за спецдозволами для добувної промисловості і сільського господарства як в стандартних контейнерах, так і в кузовах зерновозів з подвійним (дублюючим) шаром для таких флексітанків. Зберігання дизпалива в флексітанках також доволі поширене в Канаді у сільськогосподарській та добувній галузях.

Виробництвом та постачанням спеціальних флексітанків для транспортуваня та зберігання дизпалива займаються декілька підприємств зі значним досвідом, що мають відповідні сертифікати на свою продукцію  – FTS Flexitanks systems (ПАР), Musthane (Франція), Wiefferink (Нідерланди) та інші. Відео з прикладом використання флексітанків для перевезення пального https://bit.ly/3PxFpAW

Наразі в Україні і Європейському  Союзі такий тип транспортування автомобільними дорогами достатньо не врегульований та, відповідно, на загал не вважається дозволеним, адже дизпаливо відноситься до небезпечних вантажів (хоч і з низьким ступенем небезпеки), перевезення яких має окреме регулювання.

Регулювання використання флексітанків для перевезення дизпалива в Україні та країнах ADR 

В Україні перевезення дизпалива регулюється Законом України № 1644-III від 06.04.2000 «Про перевезення небезпечних вантажів»[1], Правилами дорожнього перевезення небезпечних вантажів[2], що затверджені Наказом Міністерство внутрішніх справ України № 656 від 04.08.2018,  Постановою КМУ №1285 від 31.10.2007 «Про затвердження Порядку проведення спеціального навчання працівників суб'єктів перевезення небезпечних вантажів»[3], Правилами перевезення небезпечних вантажів (залізничним транспортом)[4], що затверджені Наказом Міністерство транспорту та зв'язку України № 1430 від 25.11.2008, Податковим кодексом України[5] в частині регулювання обігу пального, як підакцизного товару, та акцизних складів пересувних. Цими документами перевезення небезпечних вантажів, зокрема дизпалива, у флексітанках не врегульовано. Разом з тим, Україна в 2000 році приєдналася до Європейської Угоди про міжнародне дорожнє перевезення небезпечних вантажів (ДОПНВ або ADR) і Правила дорожнього перевезення небезпечних вантажів в Україні встановлені у відповідності до ДОПНВ.

При цьому, в самій Європейській Угоді про міжнародне дорожнє перевезення небезпечних вантажів (ДОПНВ   або ADR)[6] положення пункту 4.1.3.8. зазначає можливість транспортування «flexible fuel containment systems» за умови надання дозволу компетентного органу країни походження. Про відповідну можливість більш детально зазначається в матеріалах 49 сесії Підкомітету експертів з транспортування небезпечних вантажів Європейської економічної  комісії ООН (UNECE), що проходила в 2016 році. Матеріали тут: https://unece.org/DAM/trans/doc/2016/dgac10c3/UN-SCETDG-49-INF76e.pdf




  • БЕЙКЕР ТІЛЛІ УКРАЇНА
  • Agroresurs
  • AMAKO
  • Лімагрейн
  • Zeppelin
  • Amazone
  • LNZ Group
  •  Agricom Group
  • horsch
  • uahk
  • Сygnet
  • Syngenta
  • Agco
  • Agroregion
  • Eridon
  • MHP
  • Maschionet
  • Maisadour
  • Козятинський м’ясокомбінат
  • DuPont Pioneer
  • Вінницька аграрно-промислова група
  • Agroscop
  • Agrimatco
  • NCH Advisors
  • Continental farmers Group
  • credit agricole
  • claas
  • john deer
Вітаємо! Ви підписались на новини порталу Ukab