Новини
17.05.2021
Осередок старовинних ремесел: приклад сільського розвитку з Румунії проекту Rubizmo+
В умовах урбанізації підтримка сільських територій шляхом розвитку підприємницьких ініціатив є актуальною не лише в Україні, а й в Європейському Союзі. В цьому контексті УКАБ приймає участь у реалізації проекту Rubizmo+ за фінансування Swedish Institute (SI), який націлений власне на розвиток сільського підприємництва. Одним з успішних прикладів - проект Comana Crafts Village з Румунії.
Comana Crafts Village - це проект, який органічно виріс завдяки діяльності неурядової організації паперової фабрики (Paper Mill). Пізніше цей проект був профінансований урядом Норвегії через Норвезький фінансовий механізм у 2014 році в рамках сфери фінансування «Інновації в зеленій промисловості – Румунія». Цей сміливий проект представляє сім майстерням, які разом змінили місце на краще завдяки: майстерням з обробки деревини, обробки очерету, гончарства, ткацтва та вишивки, традиційного фрезерування, ковальської майстерні, а також переробки фруктів та овочів. Основною діяльністю є навчання учнів про старі традиційні румунські ремесла та мистецтва в комплексі різних майстерень, побудованих близько один до одного, в селі Комана, де туристи відвідують його, щоб також відкрити старі місцеві монастирі, заповідні ліси і дельта річки Неайлов. Виготовлені вироби, такі як ручний папір, невеликі дерев'яні сувеніри, шапки та сумки із солом'яної та очеретяної трави та традиційні текстильні вироби продаються в сусідніх бібліотеках.
Кухня з традиційними рецептами страв знаходиться поруч із будівлями для відвідувачів. В результаті заходів пандемії COVID-19 курси «Crafts Village» були адаптовані до онлайнових версій та підтримувались й фінансувались за участю інших навчальних закладів. Незважаючи на кілька труднощів, діяльність залучених людей продовжувалась, і товари також продавались через інтернет, включаючи новий продукт під назвою “Cărțișor” (“маленька книжка”). Назва походить від “Mărțișor” ”(“ Маленький березень ”) - що стосується старого румунського звичаю, згідно з яким жінкам на початку весни, у березні, дарували маленькі предмети, перев'язані червоними та білими мотузками.
Фінансування
На самому початку бізнесу була початкова сума, надана з банківського кредиту. Після інвестування власних ресурсів з виробництва паперу, компанія намагалася фінансувати свої дії та подальші плани розвитку за допомогою громадських проектів та проектів розвитку. Основним фактором фінансування, який сприяв зростанню проекту, було існування відповідних грантів та правил, які були доступні на той момент. Тим часом правила змінились, і на подальші заклики до подібних дій організація не була визнана відповідною до нових вимог. Прикладом цього мінливого фінансування є будівництво ручного цеху з паперу, який спочатку фінансувався в рамках першого видання урядової програми Румунії. На другому році правила та критерії прийнятності змінились, і будівництво більше не могло фінансуватись. Тому спочатку найважливішим було визначити правильний вектор дій та зосередити всі зусилля, щоб подати заявку на фінансування. Організація здійснює моніторинг усіх програм, до яких можна подати заявки, і буде дуже добре вибирати ті дзвінки, які відповідають місії організації. Написання заявок та участь у зовнішньому фінансуванні / грантах полягає не лише в тому, щоб мати можливість виграти трохи грошей, а в тому, щоб досягти чітких цілей організації. Наприклад, організація написала заявку під назвою «Start-up Nation», яка б підтримала створення нових компаній, але, зрештою, не була подана, оскільки було очевидно, що реалізація проекту насправді сповільнить запропоновані цілі розвитку. Організація зосереджена на доступі до фондів, що дозволяють їй органічно рости відповідно до своїх пріоритетів та цілей.
Що робить цей проєкт інноваційним?
Організація завжди пристосовувала свою стратегію до унікальності та відкриття нових можливостей. З початку бізнесу власники воліли уникати конкуренції і замість цього пропонували альтернативу. Якщо хтось хоче повторити цей бізнес-кейс, йому потрібно буде вивчити точні характеристики та можливості у своєму конкретному місцевому, сільському регіоні. У крафтовому-селі є спеціальний простір із спеціальним персоналом для кожної майстерні, що пропонується. Диверсифікація виконуваних видів діяльності також є тим, що відрізняє село від інших підприємств, які не мають такого широкого розповсюдження курсів / заходів. Наприклад, гончарна майстерня не фокусується на гончарному колі, оскільки це пропонують інші конкуренти, а натомість фокусується на інших елементах, які важче повторити конкурентам. Сучасна тенденція пошуку природних та автентичних видів діяльності свідчить про те, що цей ринок постійно зростає. Однак слід сказати, що оскільки у тих, хто працює у просуванні традиційних ремеслів, часто є спільні цілі, цей підхід є скоріше спільним, ніж конкурентним, і якщо існує спеціалізоване ремесло чи діяльність, яка не пропонується селом, тоді вони з радістю рекомендую одного з «конкурентів». Окрім географічного положення, ще одним важливим ключовим ресурсом є залучення волонтерів до діяльності.
Основні висновки / Уроки
Цей бізнес-кейс є прикладом та заохоченням для тих, хто хоче слідувати своїм мріям та побудувати щось корисне для інших. Це приділяє більше уваги культурній діяльності, розвитку сільських районів та соціальним підприємствам, а не виключно економічним вигодам. Це демонстрація парадоксу спільного користування: спільне використання з іншими, не вичерпує всіх ресурсів, натомість допомагає отримати більше для подальшого обміну.